محمد گلریز، خواننده پیشکسوت انقلابی، در گفت‌وگو با قدس بیان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم مرحوم اسفندیار قره‌باقی، شجاعتشان بود؛ در همان دوران نیز با حرف‌ها و کنایه‌ها و تهدیدهایی روبه‌رو بودند اما به آن‌ها اهمیت نمی‌دادند و با قدم استوار به راه خود ادامه دادند.

محمد گلریز: شجاعت مرحوم قره‌باغی در تولید آثار انقلابی مثال زدنی بود/ مافیای موسیقی جلوی تولید آثار باارزش را گرفته است

به گزارش قدس آنلاین، اسفندیار قره‌باغی که به صدای انقلاب معروف بود و با خواندن سرود «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» در ذهن ما ایرانی‌ها ماندگار شد، 17 آذرماه بعد از یک دوره بیماری سخت چشم از جهان فروبست. به همین بهانه با محمد گلریز، دیگر خواننده انقلابی و پیشکسوتمان گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.
گلریز ضمن تسلیت درگذشت این هنرمند انقلابی به جامعه هنری و خانواده ایشان، درباره ویژگی‌های شخصیتی مرحوم اسفندیار قره‌باغی گفت: من در همان اوایل انقلاب با مرحوم قره‌باغی آشنا شدم و ایشان را به خصوص در مسائل فرهنگی و هنری فردی بسیار مقاوم و استوار دیدم. مرحوم قره‌باغی در حوزه موسیقی تحصیلات عالیه داشتند و در تولید آثار کاملا مستقل عمل میکردند. ایشان از همان ابتدا، عزم راسخی برای خواندن از انقلاب و پیشبرد اهداف آن داشتند. قطعا این استقامت و شخصیت استوار و قاطع در زندگی شخصی ایشان هم بروز پیدا کرده بود.
وی افزود: ایشان از همان اول هم‌پای انقلاب بودند و به طورجدی به سرودن و خواندن قطعات حماسی پرداختند. یکی از ویژگی‌های مهم ایشان، شجاعتشان بود؛ در همان دوران نیز با حرف‌ها و کنایه‌ها و تهدیدهایی روبه‌رو بودند اما به آن‌ها اهمیت نمی‌دادند و با قدم استوار به راه خود ادامه دادند.
گلریز درمورد اثر ماندگار مرحوم قره باغی یعنی «آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» گفت: یکی از ماندگارترین و موثرترین آثار ایشان همین سرود آمریکاست. بعضی آثار با ذهن و تفکرات مردم گره خورده‌اند. آمریکا به درازای تاریخ دشمن قسم خورده مردم ایران بوده‌است . دولتمردان آمریکا از هیچ ظلمی در حق مردم ایران فروگذار نکردند، نمونه‌های تاریخی آن هم بسیار است. این دشمنی‌ها تا زمان انقلاب و بعد از آن هم به شکل‌های مختلف ادامه داشت و به همین خاطر مردم با گوشت و خون دشمنی آمریکا را درک کرده بودند. این سرود در آن زمان به نوعی مرحمی بر دل‌های مردم بود؛ مرحوم سبزواری این شعر را از قلوب مردم سروده بود و بر قلب مردم نیز نشست. صدای مرحوم قره‌باغی نیز صدایی رسا و حماسی بود و به نوعی می‌توان گفت این شعر اصلا برای صدای مرحوم غره‌باقی ساخته شده بود. به همین دلیل هم این سرود ماندگار شد و ماندگار هم خواهد ماند؛ چراکه دشمنی آمریکا با ما تمامی نخواهد داشت.
این خواننده پیشکسوت انقلابی درمورد وضعیت موسیقی انقلابی و حماسی در سال‌های اخیر گفت: متاسفانه این فعالیت حوزه در هنر ما کمرنگ شده است. ما تحت شدیدترین تبلیغات منفی از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی قرار دادیم. دشمنان نتوانستند از راه‌های دیگر بر ما پیروز شوند و به همین خاطر به جنگ روانی و تبلیغاتی روی آوردند؛ جنگی که می‌تواند افراد زیادی را از پای درآورد. ما در این زمینه کم کاری داشتیم .
وی افزود: خاطرم هست در یک مصاحبه از من درمورد تغییر ذائقه مردم پرسیده شد و من پاسخ دادم که اتفاقا خود ما در تغییر ذائقه مردم نقش داشتیم! وقتی متولیان فرهنگی و هنرمندان ما کار خوب تولید نکنند مردم به ناچار به سمت آثار کم ارزش می‌روند. ما طرفیت‌های زیادی برای ساخت آثار موسیقیایی ارزشمند داریم؛ در زمان جنگ بعد از آزادسازی خرمشهر سرود خجسته باد این پیروزی ساخته شد؛ این سرود ماندگار شد چون پیروزی خرمشهر برای مردم بسیار مهم بود. ما از این دست اتفاقات زیاد داشتیم؛ حماسه حضور مردم در تشییع جنازه شهید سلیمانی یا شهید حججی و یا شخصیت‌هایی مثل شهید باکری ظرفیت‌های ویژه‌ای هستند که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. مردم پای کار انقلاب و ارزش‌هایشان هستند و اینجا وظیفه ماست که با تولید آثار خوب، این حضور مردم را قدربدانیم.
وی در پایان گفت: ضمن اینکه افرادی که به صنعت موسیقی ما نفوذ کردند در تولید آثار کم‌ارزش و بی‌محتوا نیز نقش دارند. مدیربرنامه‌هایی وجود دارند که با قراردادهای کلان، خواننده‌های جوان را جذب و حمایت می‌کنند اما مشروط بر اینکه هرچه ان‌ها می‌خواهند بخوانند و منتشر کنند! مافیای موسیقی نیز در این زمینه نقش زیادی دارد و به تولید آثار بی‌ارزش دامن می‌زند، آثاری که با موسیقی فاخر ایرانی قابل مقایسه نیست. آهنگ‌هایی که بعضا موجب انحراف فکری و ارزشی در جوانان می‌شود. ما باید در جهت تولید آثاری منطبق بر ارزش‌های ایرانی و با شعر و محتوای مناسب تلاش کنیم.
خبرنگار: محدثه مودی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.